Veelgestelde vragen

Algemene payroll vragen

Wat is payrolldienstverlening en hoe verschilt het van traditioneel werkgeverschap?

Payrolldienstverlening is wanneer een externe partij, zoals een payrollbedrijf als wij, verantwoordelijk wordt voor administratieve en juridische aspecten van het werkgeverschap, inclusief salarisadministratie en wettelijke naleving van alle verplichtingen die hieruit voortkomen. Het verschilt van traditioneel werkgeverschap doordat wij de juridische werkgever worden van jouw medewerkers, terwijl bij traditioneel werkgeverschap jij zelf deze verantwoordelijkheden draagt.

Wat kost payroll?

Payrolltarieven verschillen per payroller. Het bedrag baseren we op het bruto uurloon van jouw medewerker X de omrekenfactor. De omrekenfactor wordt weer bepaald aan de hand van de inhoud van jouw overeenkomst.

Elke payroller hanteert een andere omrekenfactor. Oriënteer voordat je een keuze maakt en vergelijk wat de dienstverlening precies inhoudt. Is er bijvoorbeeld een eigen risico bij verzuim? Zo weet je zeker dat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. 

We helpen je graag en geheel vrijblijvend aan een passende offerte zodat je een duidelijk beeld hebt van de kosten voor je een beslissing neemt.

Wanneer loont het om over te stappen op payroll?

Elke bedrijfssituatie is uniek. In verreweg de meeste gevallen is payroll ook aantoonbaar interessant vanuit financieel perspectief. Of payroll voor jouw bedrijf loont, hangt af van de behoeften en omstandigheden van jouw bedrijf. Hoeveel uur per week besteed je gemiddeld aan de loon- en salarisadministratie, zaken regelen met de accountant, UWV of andere instanties?

Het helpt om een eenvoudige kosten-batenanalyse uit te voeren en te overwegen welke voordelen en besparingen je kunt behalen door gebruik te maken van payroll in vergelijking met het beheren van HR en administratie intern. Wij helpen je graag en vrijblijvend om een goede vergelijking te maken tussen het zelf doen en uitbesteden. Zo kun je een weloverwogen beslissing nemen.

Wat verandert er voor mijn medewerkers als ik ga payrollen?

We zorgen dat zij minimaal dezelfde zekerheden hebben als wanneer zij rechtstreeks bij je in dienst zouden zijn. We bieden dezelfde arbeidsvoorwaarden en we hanteren dezelfde regelingen met betrekking tot o.a. loon, toeslagen en ADV volgens de cao die bij jou geldt. Er is geen sprake van een nieuwe proeftijd, opgebouwde dienstjaren worden gewoon meegenomen en ook bij ons kunnen jouw medewerkers een vast contract krijgen.

Wat is het verschil tussen payroll en uitzenden?

In het kort: terwijl een payroller zich richt op het administratieve en juridische beheer van bestaande medewerkers van een bedrijf, zorgt een uitzender voor het aantrekken en bemiddelen van flexibele arbeidskrachten voor verschillende opdrachten en bedrijven. Zowel arbeidsvoorwaardelijk (incl. pensioen) als rechtspositioneel (contracttype) mag de medewerker bij payrolldienstverlening niet worden benadeeld.

Hoe ziet een payrollconstructie eruit?

Wanneer je payrollt en een nieuwe medewerker aanneemt, nemen wij als payrolldienstverlener diegene juridisch over. Je schrijft jouw medewerker in (bij ons is dat via ons online portaal) en vervolgens maken wij een arbeidsovereenkomst, hierbij houden we rekening met de juiste cao en arbeidsvoorwaarden. We zorgen ervoor dat voor hen dezelfde rechten gelden als voor andere medewerkers die bij je werken. 

Al het HR regelwerk nemen we van je over, zoals het berekenen en afdragen van de werknemerslasten, de aanmelding bij de Belastingdienst en een pensioenfonds. We doen ook de loonadministratie; zorgen voor de loonstroken en jaaropgaven en maken salarissen over.

Jij ontvangt vervolgens een overzichtelijke factuur op basis van de gewerkte uren en onze payrolldienstverlening en kunt ook direct online in de managementinformatie alle benodigde informatie terugvinden.

Is er een keurmerk voor payrollbedrijven?

Erkende payrollbedrijven hebben het SNA-keurmerk van de Stichting Normering Arbeid (SNA). 
Het keurmerk van de Stichting Normering Arbeid (SNA) is het keurmerk voor alle payroll- en uitzendondernemingen en (onder)aannemers van werk. Het keurmerk is gebaseerd op NEN 4400-1 en NEN 4400-2. Hier vind je onze keurmerken.

Payroll bij Persoonality

Hoe meld ik een nieuwe medewerker aan?

Je meldt een medewerker in een paar simpele stappen aan via het eigen online portaal (JOP). Daarna regelen wij alle zaken. Wanneer we gaan samenwerken geven we jou en jouw medewerkers persoonlijk een uitleg over het portaal.

Hoe gaat Persoonality om met persoonsgegevens?

Om je te ondersteunen bij het werkgeverschap hebben we in sommige gevallen informatie nodig. Bijvoorbeeld informatie van jou en van jouw medewerkers, maar ook om nieuwe zakelijke relaties op te bouwen. Dit doen we niet zomaar en we gaan zorgvuldig met  informatie om. Maar omdat het gaat om jouw privacy, vinden wij dat hierover geen onduidelijkheid mag bestaan. Daarom leggen we in ons privacy beleid uit hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens en de bescherming daarvan.

Hoe zijn payroll kosten opgebouwd?

Bij de beslissing om wel of niet over te stappen op payroll, zijn kosten ook een belangrijk onderwerp. Dat snappen we maar al te goed. De vraag “hoe zijn de payroll kosten opgebouwd?” horen we dan ook vaker. Daarom leggen we je graag uit hoe de payrolltarieven van Persoonality zijn opgebouwd.

Over ons payrolltarief zijn we altijd transparant, je wilt natuurlijk wel weten waar je voor betaalt. Ieder tarief is uniek. Het bedrag wordt gebaseerd op het bruto uurloon van jouw medewerker X de omrekenfactor. De omrekenfactor wordt weer bepaald aan de hand van de de inhoud van jouw overeenkomst. Wat die overeenkomst bij ons inhoud? In ons payrolltarief zijn de volgende zaken meegenomen. Dit zit dus bij jouw payroll kosten inbegrepen.

Brutoloon medewerker
Je bepaalt de hoogte van het brutoloon op basis van de inschaling in jouw cao.

Reserveringen

Loonbelasting en premies
Denk hierbij aan een correcte afdracht van premies en werkgeverlasten voor bijvoorbeeld: 

  • Werkloosheidwet
  • Zorgverzekeringswet
  • pensioenpremies
  • sectorpremies

Personeelsadministratie, contractbeheer en salarisadministratie
Persoonality neemt onderstaande taken op zich:

  • op tijd uitbetalen medewerkers
  • opstellen juridisch correcte arbeidsovereenkomsten
  • beheer van de contracten 
  • opstellen loonstroken en jaaropgaven
  • een goede cao-toepassing
  • ondersteuning bij dossieropbouw

Verzuim
Onze Inhouse Verzuimspecialisten ondersteunen en begeleiden jou en jouw medewerkers bij herintreding of outplacement. We zorgen ook voor: 

  • begeleiding medewerkers bij verzuim
  • uitvoering wet Poortwachter
  • 100% doorbetaling bij ziekte voor jouw medewerkers (na 1 wachtdag) het eerste half jaar

Juridisch advies en bijstand
Een juridisch conflict wil je ten alle tijden voorkomen. Daarom staan onze juridische experts voor je klaar.

Flexibiliteit
Vanuit onze Persoonality-cao kunnen we voor jouw bedrijf, in bepaalde sectoren, een afwijkende ketenregeling hanteren. Zo kun je vijf in plaats van drie opvolgende tijdelijke contracten bieden voor een periode van drie jaar. Er geldt een onderbrekingstermijn van 6 maanden plus één dag voordat de keten van contracten is verbroken.

Eigen cao
Persoonality heeft een eigen cao. In deze CAO wijken we positief af van bijvoorbeeld de ABU CAO voor Uitzendkrachten. De cao van jou als opdrachtgever blijft de basis. Een voorbeeld:

  • de primaire arbeidsvoorwaarden van jouw payrollmedewerkers zijn minimaal hetzelfde als de medewerkers die direct bij je in dienst zijn.
  • regelingen zoals loon, toeslagen en ADV worden uit de cao van de opdrachtgever toegepast
  • feestdagen (eventueel)
  • leeftijdsdagen conform jouw cao
  • bijzonder verlof

Studententarief het hele jaar door
In tegenstelling tot veel andere payrollbedrijven kan Persoonality het hele jaar door het studententarief hanteren. Dit betekent een lager tarief voor studenten gedurende het hele jaar.

Extra voordelen
Als klant kun je rekenen op een dienstverlening die verder gaat dan alleen payrolling, zo bieden wij:

  • Gratis toegang tot 150 online trainingen en cursussen
  • Korting op mode, elektronica en dagjes uit
  • 24/7 inzicht in Management Informatie

Kan ik ook mijn vaste medewerkers overdragen aan een payrollorganisatie?

Ja, ook jouw vaste medewerkers kunnen overgezet worden op payroll. Bij Persoonality heeft ruim 40% van de payrollmedewerkers een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

Hoeveel vestigingen heeft Persoonality?

We hebben vijf vestigingen. Onze kantoren staan in Haarlem, Enschede, Eindhoven, Zwolle en Apeldoorn. Zo is er altijd een vestiging bij jou in de buurt. 

Wat zijn de contactgegevens van de Persoonality vestigingen?

Dit zijn de contactgegevens van onze vestigingen:

Hoofkantoor Persoonality & Timing
Deventerstraat 15-2
7311 BH Apeldoorn
T 055 580 5900
info@persoonality.nl 

Persoonality Enschede
Lonnekerspoorlaan 114C
7523 JM Enschede
T 053 478 71 20
enschede@persoonality.nl

Persoonality Eindhoven
Fellenoord 310
5611 ZD Eindhoven
T 040 291 40 10
eindhoven@persoonality.nl

Persoonality Haarlem
Kennemerplein 8
2011 MJ Haarlem
T 023 574 60 60
haarlem@persoonality.nl 

Persoonality Zwolle
Hanzelaan 351
8017 JM Zwolle
T 038 337 30 25
zwolle@persoonality.nl 

Wat houdt het studententarief van Persoonality in?

Kortgezegd is het studententarief van Persoonality een laag (payroll)tarief voor studenten en scholieren, het hele jaar door. Voor aow-gerechtigden hebben we een zelfde soort lager tarief. 

Contracten en loon

Welke arbeidsvoorwaarden krijgt een payrollmedewerker?

Payrollmedewerkers hebben dezelfde rechten als vaste medewerkers in gelijksoortige functies. De cao en alle aanvullende (primaire en secundaire) arbeidsvoorwaarden die binnen jouw bedrijf gelden, gelden ook voor hen, denk aan:

- salaris
- vakantiegeld
- toeslagen
- vakantiedagen
- scholingsregelingen
- 13e maand 
- verlofregelingen
- etc.

De enige uitzondering is het pensioen. Payrollmedewerkers vallen onder de pensioenregeling van Persoonality.

Wat is de Persoonality cao?

Bij Persoonality zorgen we ervoor dat de arbeidsvoorwaarden van jouw medewerkers goed geregeld zijn. Daarom bieden wij de Persoonality cao. In deze cao wijken we positief af van bijvoorbeeld de NBBU of de ABU cao voor Uitzendkrachten. We zorgen er voor dat arbeidsvoorwaarden van jouw medewerkers op hetzelfde niveau liggen als die van jouw medewerkers in vaste dienst. En is jouw medewerker ziek? Dan wordt hij of zij 100% doorbetaald (na 1 wachtdag). 

Naast werken en geld verdienen, profiteren medewerkers van Persoonality van nog meer voordelen. Hierbij kun je denken aan:

  • korting op de ziektekostenverzekering
  • pensioenopbouw vanaf dag 1
  • gratis online cursussen en trainingen (meer dan 150)
  • studiekostenvergoeding
  • korting op mode, elektronica en dagjes uit

Kunnen payrollmedewerkers ook een vast contract krijgen?

Ja, ook payrollmedewerkers kunnen een contract voor onbepaalde tijd krijgen. Bij Persoonality heeft meer dan 40% een reguliere arbeidsovereen­komst voor onbepaalde tijd.

Worden payrollmedewerkers doorbetaald bij ziekte?

Ziek zijn is nooit leuk. Niet voor jouw medewerker en ook niet voor jou als werkgever. Bij ziekte en arbeidsongeschiktheid hebben payrollmedewerkers, bij een goede payroller, recht op loondoorbetaling. Sterker nog, de payroller is daar door het juridisch werkgeverschap zelfs toe verplicht. Daarnaast begeleiden onze eigen verzuimspecialisten jou en jouw medewerker bij verzuim en re-integratie. En regelen we alles met betrekking tot bijvoorbeeld de arbodienst, UWV en Wet verbetering Poortwachter. Zo nemen we een aantal verplichtingen voor u als werkgever uit handen. 

Jouw payrollmedewerkers betalen we uit volgens de Persoonality cao. Hierin geldt één wachtdag en daarna worden medewerkers de eerste 26 weken 100% doorbetaald. Dit is hoger dan de wettelijk verplichte loondoorbetaling van 70%.