Downloads
De impact van Generatie Z op werkgeverschap
Generatie Z beslaat een derde van de beroepsbevolking en is bezig aan een opkomst op de werkvloer. Generatie Z (in het kort Gen Z) geboren tussen 1995 en 2010 is de opvolger van de welbekende millenial. Deze nieuwe generatie, ook wel digital natives genoemd, is politiek betrokken, bewust van de wereld en heeft een geheel eigen kijk op autoriteit. En dat heeft impact op het werkgeverschap. Maar wat is het verschil tussen deze nieuwe, jonge generatie en de generatie voor hen? En nog belangrijker: hoe speel je hier als werkgever op in?
Hoewel ze pas komen kijken op de arbeidsmarkt, is al duidelijk dat het verschil tussen hen en de millennials groot is. Het is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet en social media kan voorstellen. Ze zijn opgegroeid in een veranderende wereld met klimaatveranderingen, verschillende vormen van terrorisme en een economische crisis. Dit heeft impact gehad op hun houding ten opzichte van werk, ambitie en motivatie.
Generatie Z op de werkvloer
De typische 9 tot 5 mentaliteit past niet bij Gen Z. Flexibele werktijden, autonomie, de juiste werk-privé balans en een goede werksfeer vinden is belangrijk. Ze willen flexibele schema’s en mogelijkheden om op afstand te werken. Daarnaast is Generatie Z, meer dan voorgaande generaties, gewend om inspraak te hebben op beslissingen en zelf keuzes te maken. Ze werken graag onafhankelijk en vinden het fijn om te laten zien wat ze waard zijn. In hun werk voelen zij zich gewaardeerd wanneer ze verantwoordelijkheid mogen dragen. Dit gaat gepaard met de behoefte voor feedback. Liever geen jaarlijks functioneringsgesprek, maar meerdere feedbackmomenten in het jaar.
Maak van duurzaamheid een prioriteit
Deze generatie houdt zich bezig met de impact op de aarde. Ze dragen graag een steentje bij aan een duurzame samenleving en gaan op zoek naar een werkgever die maatschappelijke relevantie brengt. Ze verbinden zich sneller aan een organisatie die niet alleen zegt maatschappelijk verantwoord bezig te zijn, maar dat ook echt laat zien. Generatie Z wordt daarnaast gekenmerkt door hun activistische aard. Ze zien zichzelf als wereldverbeteraars en voelen de drang om recht te zetten wat de generaties voor hen hebben laten liggen.
We zitten op dit moment midden in een transformatieperiode waarbij je als werkgever met veel variabelen rekening moet houden. Voor deze generatie is het nog belangrijker om te laten zien hoe jij als werkgever het leven van werknemers verrijkt. Zij willen elke dag een betere versie van zichzelf zijn. En als ze het gevoel hebben dat dit stokt, dan zijn ze weg. Kortom: employer branding zal zich opnieuw moeten uitvinden. Want nieuwe tijden vragen om nieuw denken. Wacht daar niet mee, maar begin vandaag nog.